Kino studyjne TPN GDYNIA 2017
2017-03-31
W semestrze wiosennym 2017 roku obejrzeliśmy wspólnie następujące filmy:
DER STAAT GEGEN FRITZ BAUER – 24.03.2017
W 1957 roku prawnik żydowskiego pochodzenia, Fritz Bauer, odkrywa niezbite dowody świadczące o winie Adolfa Eichmanna, hitlerowskiego pułkownika, odpowiedzialnego za organizację masowych transportów Żydów do obozów zagłady, obecnie ukrywającego się w Buenos Aires. Jako były więzień jednego z takich obozów, pragnie postawić zbrodniarzy wojennych przed sądem i uparcie walczy o sprawiedliwość. Niestety, z powodu niejasnych powiązań niemieckiego wymiaru sprawiedliwości z byłymi nazistami, doprowadzenie jakiejkolwiek sprawy do końca, pozostaje wciąż niemożliwe. Dokonując zdrady stanu, Bauer kontaktuje się z izraelskim wywiadem, Mossadem i przekazuje dokumenty obciążające Eichmanna. Dzięki temu dochodzi do procesu, który opisała później Hannah Arendt w książce "Banalność zła".
TONI ERDMANN – 28.01.2017
„Toni Erdmann” to historia kobiety, która poświęciła wszystko dla pracy, ale będzie musiała przemyśleć wyznawane przez siebie wartości. Może to właśnie szalony Toni Erdmann pomoże jej odkryć coś, czego nałogowa pracoholiczka nie była w stanie dostrzec? Pokazana w konkursie ostatniego festiwalu w Cannes komedia stała się wydarzeniem imprezy. W rankingu międzynarodowej krytyki prowadzonym przez magazyn Screen otrzymała najwyższe oceny spośród wszystkich filmów recenzowanych w ostatniej dekadzie. Obraz Maren Ade zdaje się głosić, że z odrobiną humoru i dystansu do własnej osoby jesteśmy w stanie stawić czoła wszystkiemu w życiu. Jest w tym filmie wiele scen, które idealnie ukazują tę tezę. (...) Więcej takich filmów! - "Wprost".
Po tym seansie Cannes oszalało. Dawno żaden film nie wywołał u krytyków tak jednogłośnej fali zachwytu. (...). Brak nagrody od canneńskich jurorów uznano za skandal – i słusznie. Ade stworzyła być może najlepszy film ostatnich pięciu, jeśli nie dziesięciu, lat.
DER STAAT GEGEN FRITZ BAUER – 24.03.2017
W 1957 roku prawnik żydowskiego pochodzenia, Fritz Bauer, odkrywa niezbite dowody świadczące o winie Adolfa Eichmanna, hitlerowskiego pułkownika, odpowiedzialnego za organizację masowych transportów Żydów do obozów zagłady, obecnie ukrywającego się w Buenos Aires. Jako były więzień jednego z takich obozów, pragnie postawić zbrodniarzy wojennych przed sądem i uparcie walczy o sprawiedliwość. Niestety, z powodu niejasnych powiązań niemieckiego wymiaru sprawiedliwości z byłymi nazistami, doprowadzenie jakiejkolwiek sprawy do końca, pozostaje wciąż niemożliwe. Dokonując zdrady stanu, Bauer kontaktuje się z izraelskim wywiadem, Mossadem i przekazuje dokumenty obciążające Eichmanna. Dzięki temu dochodzi do procesu, który opisała później Hannah Arendt w książce "Banalność zła".
TONI ERDMANN – 28.01.2017
Najnowszy film Maren Ade to pełna humoru historia napiętych relacji między trzydziestoletnią śmiertelnie poważną menadżerką a jej nieustannie wygłupiającym się ojcem. Winfred jest rozwiedzionym, emerytowanym nauczycielem gry na pianinie, który uwielbia wygłupy i nieustannie robi kawały swoim sąsiadom z przeciętnego niemieckiego przedmieścia. Jego córka Ines – pracująca za granicą konsultantka w wielkiej korporacji – lubi mieć wszystko pod kontrolą równie mocno, jak jej ojciec lubi się zgrywać. Przez lata ich relacje nie układały się zbyt dobrze, więc kiedy ojciec nieoczekiwanie przyjeżdża na kilka dni odwiedzić córkę, jego wizyta przybiera zaskakujący przebieg. Aby przywrócić zestresowanej Ines radość życia i poczucie humoru, Winfred tworzy fikcyjną postać – niepoprawnego biznesmena Toniego Erdmanna.
„Toni Erdmann” to historia kobiety, która poświęciła wszystko dla pracy, ale będzie musiała przemyśleć wyznawane przez siebie wartości. Może to właśnie szalony Toni Erdmann pomoże jej odkryć coś, czego nałogowa pracoholiczka nie była w stanie dostrzec? Pokazana w konkursie ostatniego festiwalu w Cannes komedia stała się wydarzeniem imprezy. W rankingu międzynarodowej krytyki prowadzonym przez magazyn Screen otrzymała najwyższe oceny spośród wszystkich filmów recenzowanych w ostatniej dekadzie. Obraz Maren Ade zdaje się głosić, że z odrobiną humoru i dystansu do własnej osoby jesteśmy w stanie stawić czoła wszystkiemu w życiu. Jest w tym filmie wiele scen, które idealnie ukazują tę tezę. (...) Więcej takich filmów! - "Wprost".
Po tym seansie Cannes oszalało. Dawno żaden film nie wywołał u krytyków tak jednogłośnej fali zachwytu. (...). Brak nagrody od canneńskich jurorów uznano za skandal – i słusznie. Ade stworzyła być może najlepszy film ostatnich pięciu, jeśli nie dziesięciu, lat.
Film okazał się niekwestionowanym triumfatorem gali wręczenia Europejskich Nagród Filmowych. Nominowany w 5 kategoriach, zdobył wszystkie najważniejsze nagrody: dla Najlepszego Filmu, Najlepszego Reżysera, za Najlepszy Scenariusz oraz dla odtwórców głównych ról: Sandry Huller (Najlepsza Aktorka) i Petera Simonischeka (Najlepszy Aktor). Maren Ade stała się tym samym pierwszą kobietą w 29-letniej historii Europejskich Oskarów, której film zdobył główną nagrodę Akademii.
Winfried ist ein 65-jähriger, einfühlsamer Musiklehrer mit Hang zu Scherzen, der mit seinem alten Hund zusammenlebt. Seine Tochter Ines hingegen ist das Gegenteil: Als ehrgeizige Unternehmensberaterin reist sie um die Welt und von einem Projekt zum nächsten, um die Karriereleiter steil nach oben zu klettern. Vater und Tochter bekommen sich daher nicht oft zu sehen, aber das wird schlagartig anders, als Winfrieds Hund stirbt und er daraufhin beschließt, Ines unangekündigt bei der Arbeit in Bukarest zu besuchen. Wegen seiner Witze und der unterschwelligen Kritik an ihrem Lebensstil kracht es schon bald zwischen den beiden. Und dann verwandelt sich Winfried auch noch in sein alter Ego Toni Erdmann: das Gebiss ist schief, der Anzug schlecht und auf dem Kopf sitzt eine Perücke. Der schräge Vogel behauptet, Personalcoach zu sein, bringt Ines vor ihren Kollegen in einige peinliche Situationen – aber die Verkleidung sorgt auch dafür, dass sie und ihr Vater sich annähern…